U Irskoj je u petak 25. maja održan referendum o ukidanju amandmana 8 irskog Ustava koji je uveden 1983. godine pod jakim uticajem katoličke crkve i kojim se zabranjuje abortus.  Ubedljivu pobedu odnela je opcija za ukidanje ovog amandmana sa 66,4% za, naspram 33,6% onih koji su protiv liberalizacije zakona o abortusu. Izlaznost je bila 64,51%.

Referendum je bio jedan od predizbornih obećanja premijera Lea Varadkare. Naime, sporni amandman 8 zabranjuje abortus u Irskoj u potpunosti. Dakle, u slučajevima kao što su: silovanje, obljuba, incest ili ako je utvrđeno da plod ima deformitete, abortus nije dozvoljen.

Međutim, slučaj silovanja četrnaestogodišnje devojčice koja je ostala trudna podelio je zemlju. Vrhovni sud joj je dozvolio da otputuje u Englesku da uradi abortus jer je utvrđeno da bi porođaj životno ugrozio i devojčicu i plod.

Zamislite, imate četrnaest godina. Silovani ste. Ostali ste trudni. Potencijalno vam je život ugrožen. Čekate da sud odluči da li smete da abortirate. Vaše telo nije vaše.

Nakon toga, doneti su amandmani koji su ženama zagarantovali slobodu putovanja u druge države radi obavljanja abortusa i dostupnost informacija u vezi sa uslugama istog u inostranstvu.

Ovako strog zakon doveo je do toga da na hiljade žena godišnje odlazi u Englesku i u druge zemlje, ne bi li abortirale. Prema procenama britanskog Ministarstva zdravlja, od januara 1980. do decembra 2016. godine, najmanje 168,703 žena i devojaka obavilo je abortus u engleskim klinikama. Naravno, ovo nije konačna cifra s obzirom da mnoge žene prilikom abortusa ne govore tj. „ne daju svoje adrese u Irskoj“, ili odlaze u neke druge zemlje kako bi obavile ovaj zahvat.

Slučaj koji je ubrzao borbu za ukidanje ovog amandmana bila je smrt mlade trudnice Savite Halappanavar koja je preminula u 31. godini usled sepse. Naime, u sedamnaestoj nedelji trudnoće Savita je primljena u bolnicu sa jakim bolovima. Lekari su utvrdili da je u toku spontani pobačaj i da beba neće preživeti ali su odbili da izvrše abortus jer se još uvek čuju otkucaji srca.

Savita je ležala nekoliko dana u bolnici dok otkucaji srca nisu prestali, nakon toga joj je uklonjena materica, ali se infekcija već raširila po telu i ona je narednog dana umrla od sepse.

Ovaj slučaj pokrenuo je borbu za ukidanje amanmdana jer je svima postalo jasno, naročito mladim ženama, šta zapravo ovaj amandman znači i šta im se može desiti. Ovde se ne radi o neželjenoj ili neplaniranoj trudnoći, već o komplikacijama u trudnoći. O tome da vam dete umire u stomaku, a doktori ne mogu da urade ništa da vam spasu život jer im zakon vezuje ruke.

Na insistiranje njenog supruga, ovaj slučaj postao je svetska vest i doveo do toga da se 2013. godine uvede izuzetak u zakonu kojim je abortus dozvoljen u slučaju da je život majke ugrožen.

Kakva je situacija kod nas?

U Srbiji je, prema Zakonu o postupku prekida trudnoće u zdravstvenim ustanovama, prekid trudnoće moguće izvršiti samo na zahtev trudnice i to samo do desete nedelje trudnoće. Nakon toga, moguće je abortirati samo ukoliko:

  • Medicinski nalazi utvrde da se drugačije ne može spasiti život ili otkloniti teško narušavanje zdravlja žene;
  • Kada se na osnovu naučno medicinskih saznanja može očekivati da se dete rodi sa teškim „telesnim ili duševnim nedostacima“;
  • Kada je do začeća došlo izvršenjem krivičnog dela (silovanje, obljuba nad nemoćnim licem, obljuba nad maloletnim licem, obljuba zloupotrebom položaja, zavođenje i rodoskrnavljenje).

Trudnoća se prekida uz pismenu saglasnost žene, a ukoliko je lice mlađe od 16 godina, potrebna je pismena saglasnost roditelja ili staratelja.

Bilo je naznaka da će se ovo promeniti, te se govorilo o komisiji koju bi činili psiholozi, sveštenici i ostali sa kojom bi žena trebalo da razgovara pre abortusa. Još jedan „genijalan“ predlog bio je da žena mora da ide na ultra zvuk pre abortusa, kako bi čula otkucaje srca.

Zašto sam sarkastična? Pa vidite, dešava se da telo odbaci plod, a vi ne možete na abortus jer morate prvo na utra zvuk kako biste videli „plod koji želite da ubijete“. I onda dobijete sepsu i budete životno ugroženi, kao što je bio slučaj sa Savitom. O tome mogu posvedočiti Makedonke koje su imale ovakav zakon i ovakve posledice – zamislite kako tek ova „genijalna“ ideja funkcioniše u našem zdravstvu.

Vratimo se na referendum u Irskoj

Nije čudno što je ovaj referendum bio svetska vest. U svetlu sve češćih nastojanja da se ženama uskrati pravo na abortus i sopstveno telo, primer ukidanja amandama koji zabranjuje abortus u jednoj izrazito katoličkoj zemlji jeste iznenađenje.

Dodatnu pažnju svetske javnosti privukla je i kampanja na tviteru, #hometovote i #repealthe8th. Irci, a naročito Irkinje, su preko haštaga #Hometovote delile svoje priče o tome kako prelaze velike razdaljine ne bi li stigli kući na glasanje, a dodatno nudili pomoć onima koji imaju problem da stignu kući.

Irkinje (i Irci) su pobedii u ovoj rundi, ali im posao tek predstoji jer sada zakonski treba da se reguliše ova oblast. U Irskoj bi do kraja godine u zakon trebalo uvrstiti dopuštanje relativno neograničenih pobačaja do 12. nedelje trudnoće, nakon prethodne konsultacije sa lekarima i kratkog perioda čekanja. Nakon 12. nedelje trudnoće, abortus će biti moguć, sve do 24. nedelje ukoliko dva lekara potvrde da je ženin život ugrožen ili da postoji velik rizik za njeno zdravlje.

Abortus nije kontracepcija, a njegova zabrana nije politika nataliteta

Ono što je važno da znamo o abortusu jeste da on nije kontracepcija, iako se nažalost nekada tako tretira. Još bitnije je da znamo da ukidanje i zabrana abortusa nisu politika nataliteta.

Prema podacima Instituta za javno zdravlje Srbije, u našoj zemlji se godišnje izvrši oko 17,000 abortusa. Jasno je da broj alarmantan i da treba nešto preduzeti ali zabranom se neće promeniti ništa osim što ćete žene gurnuti u lošiji položaj time što će one raditi abortuse u ilegalnim klinikama ili u okolnim zemljama.

Smanjenje broja abortusa, što je navodno veliki cilj naše Vlade, radi se tako što edukujete žene, naročito mlade, ali i muškarce o reproduktivnom zdravlju, oblicima kontracepcije i tek onda o opasnostima koje nosi abortus.